W okresie od września do końca grudnia 2010 roku w PO-W „Tęcza” w Kutnie realizowano projekt edukacyjny „SMOK-Sztukę Może Odkryć Każdy” współfinansowany przez WBK Bank Zachodni w ramach programu Bank Dziecięcych Uśmiechów. Projekt został opracowany przez Dorotę Ćwirko-Godycką, Agnieszkę Czajkowską i Tomasza Lemańskiego. Głównym celem SMOKA było: rozwijanie zainteresowań dzieci poprzez wzmacnianie ich wrażliwości artystycznej oraz kształtowanie umiejętności manualnych, tanecznych, wokalnych, muzycznych, teatralnych i ruchowych. Istotnym był również wzrost poczucia wartości, samooceny, pozytywny odbiór sprawczości, położenie nacisku na indywidualny rozwój dziecka poprzez umożliwienie mu poznania nowych umiejętności, sfer sztuki i związanych z nimi emocjami. Projekt wykorzystywał metody twórczej pracy z dzieckiem, w szczególności kreatywne (metoda twórcza Labana), relaksacyjną(treningi), odreagowująco- wyobrażeniową, komunikatywne, aktywizujące. W ramach projektu prowadzono terapię poprzez: muzykę, plastykę, taniec oraz teatr. Treści SMOKA oparto na pięciu blokach tematycznych bezpośrednio związanych z rozwojem zainteresowań, kształtowaniem nowych umiejętności: zajęcia plastyczne, zajęcia taneczne, arteterapia, spotkania z ludźmi sztuki, aktywne uczestnictwo w życiu artystycznym.
W ramach spotkań plastycznych zorganizowano następujące zajęcia:
1. Techniki malarskie: szkic- wykorzystanie ołówków;
2. Techniki malarskie-pastele woskowe;
3. Kompozycja obrazu- złoty podział;
4. Kompozycja obrazu- złoty środek, malowanie portretu;
5. Kompozycja obrazu- zachowanie proporcji;
6. Malowanie portretu- rysunek oka, proporcje twarzy;
7. Kompozycja obrazu kompozycja po przekątnej;
8. Kompozycja obrazu- czystość planu;
9. Kompozycja obrazu- przestrzeń w obrazie;
10. Malujemy postać- proporcjonalny ludzik;
11. Malowanie portretu- proporcje twarzy: usta, oczy, nos;
12. Kompozycja obrazu- złoty środek, złoty podział, kompozycja po przekątnej;
13. Anatomia- zachowanie proporcji
Tematykę zajęć z arteterapii podzielono na trzy części:
I CZĘŚĆ- Muzyka łagodzi obyczaje- terapia przez muzykę
1. Temat "Malujemy swoje emocje"-cele: rozwijanie analizatora słuchowego, motoryki, synchronizacji ruchów, zainteresowań muzycznych, wyrażania siebie, swoich emocji, uwrażliwianie na piękno otaczającego świata, sztuki.
2. Temat „Gramy nasze emocje”-cele: rozładowanie agresji, która drzemie w każdym człowieku, zmiana nastroju na pozytywny, pozytywne wzmacnianie, budowanie więzi w grupie, rozwijanie koncentracji uwagi, pamięci
3. Temat „Wędrówka do marzeń”-cele: ujawnianie wypartych przeżyć, ujawnianie cech charakteru i nieuświadomionych emocji, pozytywne wzmacnianie, wyciszanie emocji
4. Temat „Poznajemy swoje ciało”- cele: rozwijanie motoryki małej i dużej, synchronizacja ruchów, ćwiczenia stronności ciała, wyciszanie emocji, rozwijanie słuchu wysokościowego.
II CZĘŚĆ- Czarodziejskie dłonie- terapia przez plastykę
1. „Jak w niebie, czyli anioły i cherubiny”- odlewy gipsowe- cele: poznanie techniki, samodzielne wykonanie odlewów, złocenie, rozwijanie koncentracji uwagi;
2. „W sklepie z obrazkami, czyli ramy i ramki”- odlewy gipsowe- cele: poznanie techniki dequpague, samodzielne wykonanie odlewów, dekorowanie techniką serwetową, rozwijanie kreatywności;
3. „Świat w oczach dziecka”- malowanie dziesięcioma palcami- cele: poznanie techniki Finger- Painting, nauka pokonywania trudności, przełamywania schematów, rozwijanie kreatywności;
4. „Robimy kukiełki”- cele: rozwijanie poczucia estetyki, wyobrażni, współpracy z grupą.
III CZĘŚĆ- Teatr mały i duży- terapia przez teatr
1. „Gest i dźwięk, pantomima nie taka łatwa”- cele: rozwijanie motoryki, synchronizacji ruchów, gospodarowania przestrzenią, wyrażania swoich emocji poprzez ruch, gest.
2. „Słoik oetykietkowany, nieoetykietkowany słoik”- łamanie języka- cele: doskonalenie mowy, prawidłowej artykulacji, dykcji, gospodarowania oddechem, wdrażanie do zgodnej rywalizacji.
3. „Baśnie i bajeczki z naszego dzieciństwa”- teatrzyk kukiełkowy- cele: doskonalenie mowy, prawidłowej artykulacji, dykcji, gospodarowania oddechem, wdrażanie do pracy w zespole, rozwijanie motoryki małej i dużej, ekspresji słownej.
4. "Teatr palcowy"- cele: rozwijanie motoryki małej, ekspresji słownej, doskonalenie mowy, prawidłowej artykulacji, dykcji, gospodarowania oddechem, wdrażanie do pracy w zespole.
Uczestnicy projektu rozwijali swoje zainteresowania również poprzez udział w zajęciach organizowanych poza „Tęczą”- warsztaty taneczne prowadzone przez instruktor Joannę Karczewską w Studio Tańca i Aerobicu (czwartek-taniec towarzyski, sześcioro dzieci, piątek-taniec nowoczesny, siedmioro wychowanków).
W ramach projektu edukacyjnego SMOK- Sztukę Może Odkryć Każdy zorganizowano wycieczki:
1. wycieczka do Warszawy: obejrzenie spektaklu „Zemsta” w Teatrze „Bajka”, spotkanie z aktorami tetru krakowskiego, poznanie zawodu aktora, udział w warsztatach tanecznych w Ośrodku Działań Artystycznych „Dorożkarnia” prowadzonych przez instruktor tańca Izabelę Borkowską, nawiązanie współpracy z aktorem Dariuszem Sikorskim;
2. wycieczka do Łodzi- obejrzenie musicalu „Smurfy, czyli Gargamel złapany” w Wytwórni Łódzkiej Szkoły Filmowej;
3. wycieczka do Łodzi- obejrzenie rewii na łyżworolkach w wykonaniu małych artystów z Nowosybirska;
4. wycieczka do Warszawy: zwiedzanie Wydawnictwa Edipress Polska, poznanie zawodu dziennikarza, projekcja filmu „Artur i Mnimki 3” w Cinema City Mokotów, obejrzenie spektaklu „Tak trudno” w wykonaniu Teatru Tańca „Test”, spotkanie z młodymi artystami z Ośrodka Działań Artystycznych „Dorożkarnia”.
Ewaluację projektu „SMOK-Sztukę Może Odkryć Każdy” stanowiło zorganizowanie galerii prac plastycznych uczestników zajęć oraz występ taneczny uczestników warsztatów tanecznych.
Realizacja projektu przyniosła wymierne efekty w postaci: twórczego wykorzystanie zdobytej wiedzy, poznania własnego ciała, rozwinięciu ekspresji plastycznej, ruchowej, postaw społecznych, umiejętności pracy w zespole, zwiększenia aktywności w życiu kulturalnym domu, podniesienia jakości pracy placówki.